Individuele pianoles
Matthias Nauwelaerts begon met het geven van pianolessen aan huis, en zijn unieke lesmethode werd al snel gewaardeerd door zowel jonge als volwassen leerlingen. Later breidde hij zijn praktijk uit naar het geven van muzieklessen aan jonge kleuters in muziekateliers, wat zijn interesse wekte om zich verder te verdiepen in muziekeducatie voor kleuters.
Na vele jaren van privélessen, opende hij zijn eigen pianostudio, gelegen in Beerzel, waar hij zich specifiek richt op kwalitatieve muzieklessen voor jonge kinderen. De lessen zijn individueel, persoonlijk, plezierig en leggen de nadruk op klassieke muziek.
Persoonlijke methode
Individueel gerichte pianoles is van essentieel belang, omdat iedereen verschillend is en op zijn of haar eigen manier en tempo leert. Van jonge kleuters tot volwassenen, elke leerling ontvangt individuele begeleiding waarbij het lesprogramma in overleg met de leraar wordt besproken.
De leerlingen leren al tijdens de eerste lessen alle notennamen memoriseren, hun hele lichaam gebruiken en hun pianobank op de juiste hoogte zetten.
Concerten en wedstrijden
Als voorbereiding op concerten en wedstrijden is het essentieel dat beginners kennismaken met de diverse stijlperiodes binnen de klassieke muziek. Deze studio beperkt zich nooit tot één specifieke stijl, maar behandelt een breed scala aan stijlen, zowel klassiek als lichtere genres. Dit zorgt voor een brede muzikale ontwikkeling bij de leerlingen.
muzikaal inzicht
In Nauwelaerts Pianostudio wordt het beluisteren van opnames en het bijwonen van concerten actief gestimuleerd om de kennis en emotionele ontwikkeling van de leerlingen te verrijken. Gehoortraining, compositie, improvisatie en wekelijkse luisteropdrachten worden ingezet om muzikaal inzicht en leergierigheid te bevorderen.
UItrusting
De studio is uitgerust met een vleugelpiano, een uitgebreide collectie aan partituren en een zitruimte voor de ouders om de les comfortabel bij te wonen. Het is belangrijk dat de ouders de les aandachtig bijwonen, zodat ze weten wat er van de leerlingen verwacht wordt tegen de volgende les. Op deze manier kunnen ouders de leerlingen thuis stimuleren en motiveren.